Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Henriette inspireras och inspirerar med vilda djur

Egentligen skulle den här intervjun ha kommit allra först i vår intervjuserie till Djur & odjur men som så mycket annat just nu blev det inte som vi hade tänkt oss. Henriette har inspirerat hundratals kursdeltagare att våga komma loss. Inte minst genom inspirationsövningar med temat vilda djur. Eftersom det verkar vara några stycken som fortfarande inte har kommit loss, och många som är färdiga och behöver ett nytt projekt, passar den lika bra nu. Läs om Henriettes broderiliv och inspireras.

Hej Henriette! Berätta lite om vem du är, hur började det?
Jag har i alla år bott och verkat i Göteborg, utom mitt första år i Sverige då jag bodde i Uddevalla och ett år då jag läste konstvetenskap i Lund. Jag är utbildad på HDK då det fortfarande hette Konstindustriskolan. Efter examen, ute i verkligheten, började jag med att ha många kurser och med att rita nya fräscha korsstygnsmönster till den då fantastiskt innovativa Kalmar Hemslöjd, där Raine Navin och Gunilla Skyttla arbetade. Som tur var behövde jag bara göra arbetsritningar, jag slapp att själv brodera mina mönster. Men det var roligt att göra sommar och vinterkollektioner.

Du var engagerad i Konsthantverkshuset i Göteborg, berätta lite om det.
Jag var med från allra första början då vi startade Konsthantverkshuset i Göteborg, 1974, ett år efter att jag slutat skolan. Jag var med och aktiv där i 19 år, och jag vet verkligen inte var jag skulle vara idag utan detta fantastiska ställe som gav kontakt med kollegor inom olika hantverk, kontakt med kunder, en spelplan för experiment, rum för utställningar och lokal för försäljning.

Från början var det både bildväv och broderi som jag höll på med, men så småningom släppte jag vävandet, även om det hade gett mig möjligheter att göra större uppdrag. Men broderiet var friare och roligare.

Vi är ju många som har blivit inspirerade av dig på kurser i fritt broderi, hur kom du tillbaka till kurserna?
När Elsa Agelii, som var en av mina lärare på skolan, drog igång Täcklebo broderiakademin började jag ha komma-igång-kurser för nyfikna och broderisugna nybörjare. På så vis kom jag in i kurssvängen igen efter många år då jag gjorde annat.

Du jobbade heltid inom kommunen samtidigt som du jobbade som textilkonstnär. Hur var det?
Jag har aldrig släppt mitt konstnärsskap, jobbat i ateljén och med utställningar och uppdrag fastän jag hade heltidsjobb, först på Frölunda kulturhus där jag skötte textilateljén med textiltryck och utställningsverksamheten (tillsammans med de andra kulturproducenterna). Det var en galet roligt tid, där jag lärde mig ohyggligt mycket. efter 10 år där blev det 19 på Göteborg Konst, där jag skötte konstsamlingen, den konst som placeras på kommunala arbetsplatser. Det var också ett superintressant och roligt jobb.

Vad arbetar du med just nu?
Numera äger jag all min tid och kan brodera så mycket jag vill. Den tiden delar jag mellan att ha kurser, mest på sommaren, det är roligt att träffa alla trevliga inspirerande människor och dela med mig av sånt jag tycker är roligt och livsviktigt, kreativiteten och lusten att skapa.
I ateljén jobbar jag just nu med två utställningar, en nere på Österlen i augusti och sen i oktober på Nääs Konsthantverk. Det gäller att kunna se framåt i dessa tider då man inte vet något och helst ska hålla sig inne.

Vad betyder broderi för dig och hur kommer det sig att det har blivit ”din teknik”?
Broderar gör jag för att det är det som jag kan och eftersom jag trivs med tekniken. Den meditativa långsamheten, stygnens möjligheter, strukturen, att man kan ha det med sig överallt, att det behövs så lite, lite tyg, lite tråd, att man kan jobba både i det lilla och i det stora formatet.

Var tror du att broderi kan hjälpa oss med just nu när många sitter i karantän och livet har vänts upp och ner lite grand?
Jag tror att broderi är bara ett av allt möjligt som man kan fördjupa sig i eller som man kan passa på att prova. Broderiet passar fint eftersom det är stillsamt, tyst och inte kräver så mycket materialmässigt. All tid man nu har till sitt förfogande gör att man kan gå långt in i sitt arbete, man har tid att undersöka, experimentera. Har man ett sinnelag som passar denna långsamma teknik, så kan man hitta en lugn oas i kaoset. En tillflyktsort. Man kan göra det till en daglig rutin, som en dagbok.

Vi som har gått kurs för dig vet ju att du är väldigt bra på att få folk att komma igång. Nu går ju projektet Djur & odjur in i en fas där det börjar bli hög tid att just komma igång om man inte har gjort det. Vad har du för tips?
Att det bara är att sätta igång. Djur/odjur är outtömlig, det gäller bara att hitta sin ingång. Sitter man ensam och ska komma igång så kan man börja med att skissa, t ex till musik, och slutna ögon, för att befria handen. Vill man gå mera vetenskapligt till väga, välj ut ett älsklingsdjur, titta på bilder, undersök, knyt an. Hitta ditt totemdjur, din beskyddare. Det kan vara både tamt och vilt. Och ett odjur kan var precis vad som helst...

Och så var det våra fem snabba:
Favoritstygn:
Jag gillar några stygn speciellt, men det går lite i perioder. Kedje i all dess varianter har hängt med länge, kretastygn, knutar och så bayeuxstygnet, som jag har haft några kurser i och som jag använder jättemycket just nu.
Favoritmaterial:
Till bottentyg enkel lakansväv eller linne. Att brodera med silke, lingarn, pärlgarn och mouliné.
Senast påbörjade broderi:
Har just kommit igång med en ny serie broderier i svartvitt och i bayeuxstygn: bilderbok för ständigt skräckslagna. Passar bra så här i coronatider. Är på det tredje, det ska bli 12. Det andra fick arbetsnamnet Corona, även om skissen till det är sen tidigare.
Inspireras av:
Tankar, något jag läst, naturen, drömmar. Att ha kurser och formulera uppgifter ger mycket inspiration eftersom jag själv måste fundera på och prova det jag ger i uppgift.
Djur eller odjur:
De som gått på kurs för mig vet att min allra första inspirations- och komma-loss-uppgift är ”Vilda djur”. Vilda djur inspirerar för de kan se ut precis som de vill. Vanliga inspirationsdjur för mig är framför allt vargen och tigern.

Stort tack Henriette för att du tog dig tid att berätta för oss!

I senaste numret av Hemslöjd kan du läsa ett inspirationstips till från Henriette

Henriettes hemsida

<< Tillbaka till Djur & odjur

 

Senast uppdaterad: 2020-07-08 10:03