Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Karin Eldforsen och tvistbroderiets baksida

Karin Eldforsen är konsthantverkare och slöjdlärare med en förkärlek för den skånska tvisten. 2013 gjorde Karin en inventering i Stiftelsen för skånsk hemslöjdsarkiv och hittade allt annat än perfekta baksidor.

Hej Karin! Varför är baksidorna på tvistens så spännande?

- Jo men såhär, när folkskolan blev till 1842 startade den först för gossar. Sen kom flickslöjden, runt 1890, och då skulle man strukturera upp vad flickorna skulle göra i skolslöjden. Det skulle sättas betyg, då kom läroplanen och med den det förbannade med hur det såg ut på baksidan. Det var för att man skulle kunna göra en bedömning. Men de folkliga broderierna från 1700- och 1800-talet var sydda med en mycket friare metod. Man har gjort knutar i slutet av tråden och man har hoppat med tråden mellan mönsterformerna på baksidan. De är lika fria i sitt sätt som de fria yllebroderierna.

- Jag har precis köpt ett tvistbroderi från 1821. Det är helt fantastiskt! Det är så fina former, och klara färger. Och det är helt! Det verkar som att man, när man kopierade folkliga broderier på 1900-talet på hemslöjden plockade upp färgerna från de blekta framsidorna och inte från de mindre solblekta trådarna på baksidan. Och då blev färgskalan mycket mer dämpad i jämförelse med hur de folkliga broderierna såg ut när de syddes.

Vad är det bästa med att brodera tvist?

- Att man kan koppla bort hjärnan, när man väl har bestämt sig för hur man ska göra och gjort upp en plan, då kan man bara mata på. Och det är oerhört vilsamt för hjärnan!


<<Tillbaka till Djur & odjur
Senast uppdaterad: 2020-06-03 12:53