Seminarier för slöjdföretagare

Foto: Ian Schneider/Pixbay

Vad ska jag tänka på när jag sätter pris på mina produkter? Vem kan jag samarbeta med för att öka min kundbas och hur ska jag nå ut med mitt budskap och företagsfilosof? Detta och mycket mer får du som slöjdföretagare svar på under tre seminarium i höst.

Seminarium 1 - Ta betalt med lätt hjärta

6 oktober kl. 10.30 – 16.30 SVK, Gamlestadsvägen 2-4 B2 Göteborg

Hur får du lönsamhet i ditt företagande? Vad behöver du som slöjdare förhålla dig till när du sätter priser på dina produkter? Och hur kan hantverkets långsamma process gå hand i hand med ett lönsamt entreprenörskap? Dessa frågor tas upp i under seminariet Ta betalt – med lätt hjärta.

Hur blir ditt företagande lönsamt?
Maria Österåker, ekonom och författare Vasa, Finland www.mariaosteraker.fi
Maria är ekonomiedoktorn som lär kulturentreprenörer och egna företagare att ta betalt, att våga sticka ut och att tänka i nya banor. Hennes devis är att det är bättre att kunna leva än att endast överleva.

Paketera ditt erbjudande och får kunden att köpa det 
Eva Möller, butiksföreståndare Hemslöjdsbutiken i Linköping www.hemslojdeniostergotland.se
Eva har tidigare arbetat som egen företagare och har en examen i formgivning och gestaltning. Sedan 2015 är hon anställd som verksamhetsledare i Hemslöjden i Östergötlands butik. Eva berättar om vad hon tycker är viktigt när hon väljder ut sortiment och vad hon ser som viktigt att veta om föremålen och slöjdarna bakom dem.

Jag tänker att jag är min egen kund
Lotta Blom – driver företaget Tant Kofta  www.tantkofta.se
Lotta är utbildad på textilinstitutet i Borås och lärarhögskolan i Göteborg och har tidigare arbetat som fritidspedagog och förskolechef. Sedan 4 år tillbaka driver hon nu garnfirman Tant Kofta på heltid. Lotta berättar om hur hon tänker i mötet med kunderna. Det blir stort och smått, hur det är att driva en enskild firma och hur en får det att gå runt.

Vart är jag på väg?
Niklas Karlsson Driver slöjdföretaget ahardslojdlife www.ahardslojdlife.se där han främst försöker utveckla webförsäljning, inspirerad av Maker-rörelsen. Men också att anpassa ett slöjdande efter livets nyckfulla vägar, vilket har lett till att han slöjdar utomhus. Något som med tiden har berikat både honom och hans skedar.
Han kommer att berätta om sig och sitt slöjdande och de stora frågorna; sälja själv eller inte? Hur fungerar människor? Göra konst eller bruksföremål? Vart är slöjden på väg? Vad ska man använda en sked till?

Seminarium 2 - Att samarbeta med skolan

26 oktober kl. 10:30-16:30 Rosa Huset, Långgatan 6 Skövde

Hur kan du som slöjdföretagare vidga din kundbas? Det finns möjlighet att jobba med slöjd i skolan genom Skapande skola och kulturutbudskatalogen. Under detta seminarium pratar vi om hur en skapar koncept som passar för skolan, var och när en marknadsför sig och inte minst vad skolorna förväntar sig i samarbeten med slöjdare? Vi möter också slöjdare som har erfarenheter av att jobba med barn och unga.

Att jobba med kulturprojekt i skola och kulturskola
Marie Fagerlind, nationell utvecklare för barn och Unga på Nämnden för hemslöjdsfrågor www.nfh.se
Marie Fagerlind är nationell utvecklare barn och unga, Nämnden för Hemslöjdsfrågor. Under föreläsningen berättar hon om vilka satsningar nämnden gör för att stödja barn och ungas slöjdande.

Jobba med kulturutbudskatalogen i VGR: beställarperspektiv
Jenny Berner, Konsulent för barn och unga på  Kultur i Väst www.kulturivast.se
Jenny Berner som arbetar på Kultur i Väst berättar allt som du behöver veta för att du ska kunna använda dig av kulturutbudskatalogen som en väg till nya samarbeten

Jobba med skapande skola och kulturutbudskatalogen i VGR: handledarperspektiv. Hur har jag fått mina uppdrag
Anna Hjortmark driver företaget Ateljé Hjortmark's - Konsthantverk och kreativt lärande www.hjortmarks.se
Anna är slöjdföretagare i Västra Götaland med ett förflutet bl.a. inom skolan. Hennes företag inriktar sig på pedagogisk verksamhet samt konsthantverk, i dagsläget arbetar hon mest med skapande skola och kurser för vuxna i olika sammanhang.

Erik Torstensson - Det dåliga exemplet?
Erik Torstensson, textilkonstnär www.manofwool.se
Går det att överleva utan Facebook, bil och utan eget företag? Erik pratar om prioriteringar som han gjort och försöker synliggöra förväntningar som vi bär med oss och möter. Kanske kan det göra det lättare för oss att göra relevanta val och kommunicera dessa. Erik Torstensson håller kurser och gör utställningar i ett mellanland av slöjd och konsthantverk.

Seminarium 3 - kommunikation, hur och med vem?

14 november kl 10:30-16:30 Textilmuseet, Skaraborgsvägen 3A Borås

Hur kan du som företagare planera företagets kommunikation och marknadsföring i sociala och traditionella medier? Under detta seminarium tar vi upp hur ditt företag kan arbeta strategiskt med kommunikationsfrågor. Vilka kanaler är lämpliga för olika typer av verksamhet, vad ska en kommunicera och vem är det som ska nås?

 

Hur ditt företag kan arbeta strategiskt med kommunikationsfrågor
Andrea Jovell, konsult inom kommunikation www.vidunderlig.se
Andrea Jovell driver företaget Vidunderlig kommunikationsbyrå med inriktning på kommunikation och PR. Andrea har utbildat egna företagare i marknadsföring och varumärke i 15 år och skrivit boken Framtoning, så blir du bättre på att kommunicera. Hennes verksamheter har varit publicerade i ett 100-tal artiklar, radioprogram och tv på tema kommunikation.

Makt och etikett- om att hitta sin egen kärna och kommunicera den
Jonatan Malm, Slöjdföretagare www.jonatanmalm.se/
Utifrån sitt eget sökande som slöjdföretagare, och genom glimtar från andra slöjdare, försöker Jonatan Malm navigera mellan fällor och lockelser i varumärkesbyggande och historieberättande. Hur hittar du guldet i din egen malmfyndighet, och hur kommunicerar du just det? Hur kan jag dra nytta av tidsandan och när vet jag att den i stället har slukat mig? Hur går jag min egen väg till försörjning år 2017?

Vad kostar det och vem är välkommen?

Seminarierna är gratis och riktar sig till dig som har ett eget företag inom slöjd och eller hantverk. Du kan anmäla dig till de seminarium som du är intresserad av eller alla tre. Antalet platser är begränsade och anmälan är bindande.

För- och eftermiddagsfika med tilltugg ingår, lunch ordnar du själv (det finns restauranger i närheten). Meddela eventuella allergier/specialkost.

Anmälan med en kort (ca 3 meningar) beskrivning av ditt företag och vilket/vilka seminarium du är intresserad av att delta i skickar du till E-postadress senast den 2 oktober

Senast uppdaterad: 2017-09-18 14:06