Idéernas mästare och mästarinnor

möt personerna bakom biologins stora idéerNaturvetenskapen är i ständig utveckling tack vare nyfikna människor som vill ta reda på hur allt hänger ihop. Med den här lektionen vill vi inspirera eleverna till att alla kan bidra till upptäckter om bara nyfikenheten finns.

Om lektionen

Under denna lektion får du under en rundtur i museet stifta bekantskap med några av biologins stora snillen. Hur tänkte egentligen Linné när han namngav så många växter och djur? Tänkte han rätt? Hur förklarar Darwin att giraffen fått sina långa ben? Vad var det egentligen för några konstiga stenar som Mary Anning hittade på stranden i början av 1800-talet? Och hur kommer det sig att ni hittar tillbaka till skolan efter lektionen? Detta och mycket mer kommer ni att få svar på under lektionen. Kanske är det du som står för nästa stora upptäckt? 

Syftet med lektionen är att visa på historiska och nutida upptäckter inom biologi som påverkat synen på naturen och naturvetenskapen. 

Praktisk info

Lektionslängd: 40 minuter.
Gruppstorlek: Max 30 elever per grupp.
Lektionen passar: Mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. 
Vi anpassar lektionen efter grupp och ålder.

Här träffas vi: Museet öppnar för allmänheten kl.11.00. Har ni har bokat en lektion innan kl.11.00 så kommer vi och möter upp er utanför entrén. Övriga tider får ni gärna vänta i receptionen inne på museet.

Senast uppdaterad: 2017-06-07 16:29