Ny kampanj ska stoppa handel med stulna kulturföremål

Den animerade filmen är framtagen av Världskulturmuseerna.

Illegala utgrävningar och handel med stulna kulturföremål har ökat kraftigt i Irak och Syrien. Föremålen säljs bland annat på nätet och nu hoppas flera svenska myndigheter och organisationer att kunna öka medvetenheten genom kampanjen Hotat kulturarv. Här berättar Västarvets Monica Gustafsson mer om varför kampanjen behövs.

Krig, kaos och fattigdom gör det lättare för kriminella nätverk att agera. Människor jobbar för att försvara kulturen - på plats och internationellt - med livet som insats. Nu gör Världskulturmuseerna, Riksantikvarieämbetet, Svenska Unescorådet och Svenska ICOM gemensam sak för att få fler att reagera och fundera över den illegala handeln med kulturföremål.

Monica Gustafsson, du är ledamot i styrelsen för svenska ICOM. Vad är syftet med kampanjen?

- Målet är att öka medvetenheten om att det pågår en sådan här illegal handel. I krigsdrabbade områden tjänar kriminella nätverk snabba pengar på att sälja föremål bland annat i Syrien och Irak. Det handlar ju inte om några noggranna utgrävningar utan de går fram med bulldozer och får ut föremålen på den illegala marknaden snabbt och till låga kostnader vilket ger dem goda intäkter. Väldigt mycket av den illegala handeln följer samma vägar som till exempel vapenhandel, människohandel och handel med utrotningshotdade djur. Samtidigt är straffen inte så kännbara. Vi vill upplysa folk om att de ska fundera innan köper prylar på till exempel mässor eller marknader utomlands eller på nätet. Genom att köpa bidrar man direkt eller indirekt till att handeln fortsätter.

Vad handlar det om för föremål?

- Det är lite av varje. Bäst är att gå ut och titta på de röda listorna som också finns på kampanjsajten Hotat kulturarv.  Det kan vara allt från keramikskärvor till bronsstatyetter till pergament med bilder. Oftast är det små föremål som är lätta att sälja, och värdet varierar från flera miljoner till att du eller jag går förbi och ser en liten fin skål till ett överkomligt pris på ett försäljningsställe utomlands.

Hur ser du på kampanjens möjlighet att nå framgång?

- Jag tycker att det är bra att den görs i samband med antikmässan på Älvsjö. På så vis kommer den att nå människor som tycker att sådant här är spännande och roligt och intressant. Det handlar ju om att försöka upplysa om att man blir en del av det här om man inte ställer frågor. 

Och vad är viktigast med det här?

- Att inte bara se det som att det handlar om några saker i Syrien. Det är viktigt att det här kulturarvet och de här föremålen blir kvar. Det handlar ju om vår gemensamma världshistoria.

Läs mer om kampanjen!

Vill du läsa mer om kampanjen Hotat kulturarv?

Klicka här för att komma till kampanjsajten hos Världskulturmuseerna!


Publicerad: 2017-02-16 15:53